Η μεγάλη επιτυχία του γαλλικού κινηματογράφου
Το 2008, οι γαλλικές ταινίες προσήλκυσαν στις γαλλικές αίθουσες περισσότερους θεατές από τις αντίστοιχες αμερικάνικες, ενώ και η συνολική προσέλευση αυξήθηκε κατά 6,2%, φτάνοντας τα 188,8 εκατομμύρια εισιτήρια. Αυτός ο αριθμός ξεπερνά τον μέσο όρο των δέκα τελευταίων χρόνων (179,12 εκατομμύρια ανά χρόνο κατά μέσο όρο). Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις του γαλλικού Υπουργείου Πολιτισμού και του Εθνικού Κέντρου Κινηματογράφου (CNC), οι γαλλικές παραγωγές - είτε είναι 100% γαλλικές, είτε εν μέρει - αντιπροσωπεύουν το 45,7 του συνόλου των εισιτηρίων, φτάνοντας τα 86,2 εκατομμύρια εισιτήρια. Το 2008, για δέυτερη φορά μετά από 22 χρόνια (1986), οι γαλλικές ταινίες ξεπερνούν σε εισιτήρια τις αμερικάνικες. Αντίθετα με το 2006, όταν η διαφορά ανάμεσα στη μερίδα των γαλλικών και των αμερικάνικων ταινίων ήταν ισχνή (0,4%), το 2008 ξεπερνά το 1%. Το μερίδιο των γαλλικών ταινίων στην αγορά εκτιμάται σε 45,7% έναντι 36,5% το 2007 και 44,6% το 2006 ενώ το μερίδιο των αμερικάνικων από το 49% του 2007 πέφτει στο 44,5% το 2008. Ασφαλώς, το βαρύ πυροβολικό του γαλλικού σινεμά ήταν η ταινία Bienvenue chez les Ch'tis του Dany Boon, ξεπερνώντας τα 20 εκατομμύρια εισιτήρια. Ακολουθεί από κοντά το Asterix aux Jeux Olympiques, που μάζεψε 6,8 εκατομμύρια εισιτήρια, αφήνοντας πίσω τον τελευταίο Indiana Jones (4,2 εκατομμύρια εισιτήρια) και άλλες υπερπαραγωγές, όπως τον πρόσφατο James Bond, Quantum of Solace (3,7 εκατομμύρια), ή το Kung Fu Panda. Αλλά, όπως επισημαίνει το CNC, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ταινίες όπως ο Mesrine, το Entre les Murs, ή films d'auteur, όπως η (νικήτρια των φετεινών βραβείων César) Séraphine, κατάφεραν να κερδίσουν το κοινό. Συνολικά, πάνω από 5 γαλλικές ταινίες περασαν τα δύο εκατομμύρια εισιτήρια, ενώ 18 πέρασαν το εκατομμύριο. Περήφανη για τα κατορθώματά της, η Υπουργός Πολιτισμού και επικοινωνίας Christine Albanel δηλώνει ότι η Γαλλία είναι η χώρα με την υψηλότερη μερίδα εθνικού κινηματογράφου στην Ευρώπη και ότι είναι "η τρίτη κινηματογραφική δύναμη μετά τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ινδία". Εξάλλου, το γαλλικό σινεμά απέσπασε πάνω από 78 εκατομμύρια εισιτήρια σε ξένες αίθουσες. Αυτό το αποτέλεσμα αποτελεί ρεκόρ, υψηλότερο του προηγούμενου ρεκόρ του 2005, χρονιά κυκλοφορίας του La Marche de l'Empereur. Πρέπει να τονίσουμε, ωστόσο, ότι οι μεγαλύτερες γαλλικές επιτυχίες στο εξωτερικό είναι γυρισμένες στα αγγλικά, αν και στη Γαλλία είχαν μετριότατα αποτελέσματα, μάλλον απογοητευτικά: το Babylon AD φτάνει στο εξωτερικό τα 10.131.148 εισιτήρια (στη Γαλλία μόλις 909.438), το Taken τα 8.848.890 εισιτήρια εκτός Γαλλίας (στη Γαλλία μόλις 1.018.518), το Transporteur 3 τα 7.311.310 στο εξωτερικό (1,5 εκατομμύριο στη γαλλική αγορά). Αντίθετα, οι εμπορικές αιχμές του γαλλικού σινεμά, γυρισμένες στα γαλλικά, δεν είχαν σπουδαία αποτελέσματα στο εξωτερικό, όπως για παράδειγμα το Bienvenue chez les Ch'tis, το Le Renard et l'enfant, το Ne le dis à personne ή το Mesrine, l'instinct de mort.
Στον αντίποδα, οι λοιπές ξένες ταινίες (όχι γαλλικές, όχι αμερικάνικες) απέσπασαν το 9,9% του συνόλου των εισιτηρίων του 2008, ποσοστό απογοητευτικό, το χαμηλότερο των τελευταίων οκτώ χρόνων (9,2% το 2000). Να σημειώσουμε ότι το μερίδιο της αγοράς των ξένων ταινιών το 2007 εκτιμάται στο 14,4%, το 2006 στο 11,2% και το 2005 σε 17,6%.
Πηγή: Centre National de la Cinématographie - France, Unifrance.fr, "Le cinéma français a rempli les salles", Les Echos, 8 Ιανουαρίου 2009.
Στον αντίποδα, οι λοιπές ξένες ταινίες (όχι γαλλικές, όχι αμερικάνικες) απέσπασαν το 9,9% του συνόλου των εισιτηρίων του 2008, ποσοστό απογοητευτικό, το χαμηλότερο των τελευταίων οκτώ χρόνων (9,2% το 2000). Να σημειώσουμε ότι το μερίδιο της αγοράς των ξένων ταινιών το 2007 εκτιμάται στο 14,4%, το 2006 στο 11,2% και το 2005 σε 17,6%.
Πηγή: Centre National de la Cinématographie - France, Unifrance.fr, "Le cinéma français a rempli les salles", Les Echos, 8 Ιανουαρίου 2009.
Ρεκόρ χολυγουντιανών εξαγωγών
Οι ταινίες των μεγάλων χολυγουντιανών στούντιο έκαναν το 2008 ρεκόρ κερδών από εξαγωγές, παρότι το βορειοαμερικανικό box-office παρέμεινε στάσιμο σε σχέση με το κερδοφόρο 2007. Εκτός Βόρειας Αμερικής, οι χολυγουντιανές παραγωγές απέφερεαν 9,9 δισεκατομμύρια δολάρια το 2008, έναντι 9,4 το 2007. Όλα τα μεγάλα στούντιο του Χόλλυγουντ (Universal, Warner, Sony, Fox, Paramount et Disney) ξεπέρασαν το όριο του ενός δισεκατομμυρίου δολάρια στις ξένες αγορές. Η ταινία με τις επικερδέστερες εξαγωγές ήταν το τέταρτο Indiana Jones (469,5 εκατομμύρια δολάρια), ακολουθούμενο απο το Batman, the Dark Knight (465 εκατομμύρια). Στην βορειοαμερικάνικη αγορά, το box-office του 2008 παρέμεινε περίπου στάσιμο : 9,59 δισεκατομμύρια δολάρια, λίγο λιγότερα από το ρεκόρ του 2007, με 9,66 δισεκατομμύρια. Αν λάβουμε υπ' όψιν την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων, οι αριθμοί στην πραγματικότητα φανερώνουν μείωση των θεατών: 1,35 δισεκατομμύρια εισιτίρια το 2008 έναντι 1,4 το 2007. Το ρεκόρ θεατών στις βορειοαμερικάνικες σκοτεινές αίθουσες κρατάει από το 2002, με 1,57 δισεκατομμύρια εισιτήρια. Στις Ηνωμένες Πολιτείες και στον Καναδά, το The Dark Knight απέσπασε 530 εκατομμύρια δολάρια εισπράξεων, ακολουθούμενο από το Iron Man (318,3 εκατομμύρια) και το Indiana Jones 4 (317 εκατομμύρια).
Source : « Hollywood fait exploser son record d’exportation en 2008 », Le Film Français, 05 Ιανουαρίου 2009.
Το παρόν κείμενο (μεταφρασμένο από τα γαλλικά) είναι μια προσφορά του εκλεκτού συναδέλφου Αντώνη Βλάσση, ειδικού σε θέματα γαλλικής κουλτούρας-να-φύγουμε και επίτιμου συντάκτη της Διεθνούς Οργάνωσης Γαλλοφωνίας και φυσικά διαχρονικού DJ των επιτυχιών, γιατί έτσι μας αρέσει.
Source : « Hollywood fait exploser son record d’exportation en 2008 », Le Film Français, 05 Ιανουαρίου 2009.
Το παρόν κείμενο (μεταφρασμένο από τα γαλλικά) είναι μια προσφορά του εκλεκτού συναδέλφου Αντώνη Βλάσση, ειδικού σε θέματα γαλλικής κουλτούρας-να-φύγουμε και επίτιμου συντάκτη της Διεθνούς Οργάνωσης Γαλλοφωνίας και φυσικά διαχρονικού DJ των επιτυχιών, γιατί έτσι μας αρέσει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου