24/2/08

Βραβεία César 2008


Παρασκευή βράδυ. Δύο εικοσιτετράωρα σχεδόν πρίν από την απονομή των βραβείων Όσκαρ, η γαλλική Ακαδημία Κινηματογράφου απένειμε τα δικά της βραβεία στο θέατρο του
Châtelet, στο Παρίσι. Μπορεί το κινηματογραφικό «μενού» των Γάλλων να διαφέρει τελείως απαυτό των Αμερικανών, ωστόσο, όσον αφορά τουλάχιστον κάποιες από τις κατηγορίες, πήραμε μια μικρή γεύση για το τί μπορεί να συμβεί τα ξημερώματα της Δευτέρας στο Λος Άντζελες.
Βασικός απολογισμός: πέντε βραβεία
César για το La Môme (H ζωή σαν τριαντάφυλλο) του Olivier Dahan, και τέσσερα για το La Graine et le Mulet του Abdellatif Kechiche, για το οποίο ο Μιχάλης έγραφε πρίν από κάποιες μέρες στο blog. Αξίζει να σημειώνουμε ότι καμία από τις δύο ταινίες δεν συμμετέχει στην κατηγορία Καλύτερης Ξένης Ταινίας των Όσκαρ (η επιλογή των Γάλλων ήταν το Persepolis το οποίο όμως δυστυχώς δεν προκρίθηκε).

Στην κάπως αμήχανη και άνευρη τελετή απονομής η οποία θύμιζε περισσότερο τις δικές μας των Κρατικών Βραβείων παρά τις καλοστημένες υπερπαραγωγές των Αμερικανών -, η βιογραφική ταινία για την Edith Piaf μάζεψε δικαίως τα περισσότερα βραβεία των τεχνικών κατηγοριών, και αναμενόμενα η Γαλλική Ακαδημία ευχήθηκε καλή επιτυχία στην εξαιρετική Marion Cotillard για την υποψηφιότητά της στα Όσκαρ, βραβεύοντάς την για την ερμηνεία της. Η γαλλίδα ηθοποιός ευχαρίστησε τον σκηνοθέτη της ταινίας που της άλλαξε, όπως η ίδια τόνισε, τη ζωή.
Μπορεί το
La Môme να ήταν από τις ταινίες που πρωταγωνίστησαν στο γαλλικό box-office το 2007πραγματοποιώντας παράλληλα και μια αρκετά καλή διεθνή πορεία -, ωστόσο ο Kechiche ήταν ο πραγματικός θριαμβευτής των César. Η ταινία του επικράτησε σε όλες τις βασικές κατηγορίες: Καλύτερο Σενάριο, Καλύτερη Σκηνοθεσία και Καλύτερη Ταινία, ενώ η νεαρή πρωταγωνίστριά του κέρδισε το βραβείο της Καλύτερης Ανερχόμενης Ηθοποιού.

Σε μια συζήτηση που είχα χθές ένας φίλος επισήμανε, πολύ σωστά, ότι η γαλλική πεντάδα των υποψηφίων καλύτερων ταινιών
(εξαιρούμε ίσως το Un Secret του Claude Miller), είναι αρκετά πιο ενδιαφέρουσα από την αντίστοιχη των φετινών βραβείων Όσκαρ. Εκτός από τις τρείς ταινίες που προαναφέραμε, οι υποψηφιότητες των César συμπληρώνονταν από το αριστουργηματικό animation Persepolis των Marjane Satrapi και Vincent Paronnaud, και το Σκάφανδρο και η Πεταλούδα, γαλλική παραγωγή το οποίο σκηνοθέτησε ο Αμερικανός Julian Schnabel - δύο από τις αγαπημένες μου ταινίες για το 2007. Κοιτάζω παράλληλα τη λίστα των Όσκαρ (Atonement, Juno, Michael Clayton, No Country for Old Men και There Will Be Blood) και δυσκολεύομαι να ξεχωρίσω κάποια ταινία - μην έχοντας ωστόσο δεί ακόμα την τελευταία σκηνοθεσία του P. T. Anderson.
Ως Καλύτερη Ξένη Ταινία οι Γάλλοι επέλεξαν φέτος τις Ζωές των Άλλων του Γερμανού
Florian Henckel von Donnersmack, ενώ τίμησαν για τα εξήντα χόνια προσφοράς της την σπουδαία ηθοποιό Jean Moreau.
Τέλος, και για να μην αισθανόμαστε μόνοι όταν παραπονιόμαστε για την κρατική κινηματογραφική πολιτική, δεν έλειψαν οι «σπόντες» πρός την Υπουργό Πολιτισμού Christine Albanel.
A.T.

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

σπόντες;
τουτ'έστιν;

Ανώνυμος είπε...

Εδώ και κάποιες μέρες οι ιδιοκτήτες ανεξάρτητων κινηματογραφικών αιθουσών της Γαλλίας και αρκετοί σκηνοθέτες, δυσαρεστημένοι από την πολιτική της Albanel και τις σημαντικές μειώσεις των κρατικών επιδοτήσεων πρός τους ανεξάρτητους και τα φεστιβάλ κιν/φου, συζητούσαν να μην προβάλλουν ταινίες τη βραδιά της απονομής των César.
Η συζήτηση έχει ενταθεί ιδιαίτερα φέτος, μετά και από την "συμμαχία" του UGC και του MK2, εταιρείες που κατέχουν το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς.
Αυτό τόνισε και η Jean Moreau παραλαμβάνοντας το βραβείο της, ζητώντας να μην προβεί η κυβέρνηση στα μέτρα που έχει αναγγείλει.
Για περισσότερα στο: http://www.maison-du-film-court.org
(δυστυχώς είναι στα γαλλικά μόνο)