19/11/08

Changeling (Clint Eastwood, 2008)

Τα τελευταία χρόνια ο αμερικανικός κινηματογράφος έχει ασχοληθεί αρκετές φορές με μια « απαγορευμένη » -σε γενικές γραμμές- για αυτόν θεματική, ακολουθώντας μάλιστα συχνά έναν αρκετά ρεαλιστικό τρόπο προσέγγισης.
Την περασμένη χρονιά ο Ben Affleck σκηνοθετώντας τον αδερφό του, Casey, στο Gone Baby Gone, μελετά την υπόθεση της απαγωγής ενός 4χρονου κοριτσιού και τις επιπτώσεις που επιφέρει σε όλους τους εμπλεκόμενους, δίνοντάς μας παράλληλα ένα ενδιαφέρον πορτραίτο μιας άγνωστης και σκοτεινής πλευράς της πόλης της Βοστόνης, και αποδεικνύοντας εν τέλλει ότι ίσως είναι προτιμότερο να παραμένει πίσω από την κάμερα.
Το ενδιαφέρον αλλά δυστυχώς άνισο An American Crime (2007) του Tommy O’Haver, βασίζεται σε ένα αληθινό και εξαιρετικά σκληρό περιστατικό κακοποίησης ανηλίκου, ενώ παράλληλα μας δίνει και την ευκαιρία να επιβεβαιώσουμε το ερμηνευτικό ταλέντο της Elen Page του Juno (2007). Ο κατάλογος ανάλογων ταινιών κατά την τελευταία 5ετία είναι αρκετά μακρύς (Mystic River, The Woodsman, Black Snake Moan, Trade κ.α.).

Πέντε χρόνια μετά από το Mystic River (ελλ. τίτλος : Σκοτεινό Ποτάμι), ο 78χρονος πλέον Clint Eastwood επιστρέφει στη σκληρή θεματική της παιδικής κακοποίησης και της απαγωγής ανηλίκων με το Changeling (στην Ελλάδα βγαίνει στις αίθουσες στις 4/12, με τον τίτλο Η Ανταλλαγή). Επειδή η ταινία έχει έντονο το στοιχείο του θρίλερ και του σασπένς θα προσπαθήσουμε να μην αποκαλύψουμε περισσότερα γύρω την υπόθεση.
Βασισμένο σε ένα αρκετά πιο διαστροφικό αληθινό περιστατικό, το νέο φιλμ του « παλιομοδίτη » σκηνοθέτη Eastwood μας μεταφέρει στο Λος Άντζελες των αρχών της δεκαετίας του 30. Χάρη σε ένα σφιχτοδεμένο και πολύ κοντά στα πραγματικά γεγονότα σενάριο, ο Eastwood αποδίδει άψογα την ατμόσφαιρα και το κλίμα της εποχής και της αμερικάνικης μεγαλοπόλεως, κάνοντας ταυτόχρονα εύστοχες και καυστικές αναφορές γύρω από τη θέση της γυναίκας, τη διαφθορά του αστυνομικού και του δικαστικού σώματος, την επιρροή της εκκλησίας, τις άθλιες συνθήκες στα ιδρύματα ψυχικής υγείας.
Ωστόσο η πολυσυζητημένη επιλογή της Angelina Jolie μάλλον δεν του βγήκε σε καλό. Σε έναν ομολογουμένως πολύ δύσκολο και απαιτητικό ρόλο, η Jolie δεν καταφέρνει να είναι πειστική και κουράζει αρκετά, ιδιαίτερα στα μέσα της ταινίας. Το δυνατό όμως θέμα, η άρτια σκηνοθεσία, καθώς και οι πολύ καλές ερμηνείες του υπόλοιπου καστ (κυρίως των John Malkovich, John Kelly, Jeffrey Donovan και Jason Butler Harner), καθιστούν το Changeling άξιο συνεχιστή του Mystic River, και υπενθυμίζουν για μια ακόμα φορά τους λόγους για τους οποίους ο Clint Eastwood κατάφερε και έγινε από πρωταγωνιστής των σπαγγέτι γουέστερν και των Dirty Harry, σε έναν από τους σημαντικότερους δημιουργούς του σύγχρονου αμερικάνικου κινηματογράφου.

Α.Τ.

3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Επιτέλους διάβασα μία κρίτικη πάνω στην ταινία με την οποία συμφωνώ!

ΜΜ είπε...

Το είδα κι εγώ, καθυστερημένα όσο να ναι, αλλά όταν βγήκε δεν ήταν η κατάλληλη στιγμή για σινεμά. Αυτό που δεν ήξερα όμως ήταν το πόσο επίκαιρη ήταν η έξοδός του στις αθηναϊκές αίθουσες. Έτυχε λοιπόν η ταινία να βγει μέσα σε μια βδομάδα που δολοφονήθηκε ένα παιδί, όπου το κέντρο της συζήτησης ήταν η αστυνομική αυθαιρεσία, όσο και η ανάγκη απονομής δικαιοσύνης. Και η ταινία του Eastwood μιλάει για όλα αυτά! Φυσικά για την Αμερική του 30. Αλλά και στην Ελλάδα του 2000 τα ίδια θέματα μας απασχολούν. Η ιστορία του Eastwood τελειώνει με την απονομή δικαιοσύνης, την τιμωρία του δολοφόνου, την τιμωρία του αστυνομικού, την τιμωρία του διευθυντή του, την καταστροφή της πολιτικής καριέρας του δημάρχου. Αν θα γίνει κάτι από όλα αυτά και στη δική μας περίπτωση δεν το ξέρουμε. Το σίγουρο είναι όμως ότι η αλλαγή των προσώπων δεν είναι από μόνη της ικανή να φέρει τη λύση. Και η ταινία του Eastwood, αν και θίγει τη διαφθορά του αστυνομικού σώματος και τη διαπλοκή του με εκλογικά συμφέροντα, δεν φτάνει στο σημείο να αμφισβητήσει το ίδιο το δικαστικό σύστημα, το ρόλο της αστυνομίας, το ρόλο των ψυχιατρικών κλινικών. Φταίνε απλώς τα λάθος πρόσωπα. Και όπως σε κάθε καλή αμερικάνικη ταινία, η αμερικάνικη δημοκρατία και δικαιοσύνη θα θριαμβεύσει χάρη στο απόθεμα έντιμων πολιτών της, τον αιδεσιμότατο-ρεπόρτερ, τον δικηγόρο, τον τίμιο αστυνομικό, τον απλό πολίτη.

Αλέξανδρος είπε...

Συμφωνώ με τις παρατηρήσεις σου. Και μια που αναφέρεσαι στην επικαιρότητα, αποφεύγοντας να αναφερθούμε στο προφανές La Haine του Κassovitz, είδα τις προάλλες το πιο εμπορικό Pride And Glory του Gavin O'Connor (Collin Farrell, Edward Norton, Jon Voight), το οποίο αναφέρεται στην αστυνομική διαφθορά και έχει προς το τέλος μια σκηνή που φέρνει στο μυαλό τα πρόσφατα γεγονότα στην Ελλάδα.